Dieta Skuteczne odchudzanie Sport Zdrowie

Co robić gdy dziecko ma nadwagę?

oliver-sjostrom-636186-unsplash

U dzieci nadwagę definiuje się jako wartość wskaźnika masy ciała (BMI) w przedziale 85-95 centyla na siatkach centylowych dla płci i wieku dziecka. Otyłość u dzieci to BMI powyżej 95 centyla dla płci i wieku. Oprócz ryzyka powikłań zdrowotnych w wieku dorosłym, nadmiarowe kilogramy są często przyczyną kompleksów i trudności w nawiązywaniu relacji z otoczeniem. Stąd podkreśla się rolę rodziców i lekarzy w promowaniu zachowań prozdrowotnych.

Dieta dla nastolatka

Dla prawidłowego rozwoju umiarkowanie aktywna nastolatka wymaga około 2200 kcal/24 h, a umiarkowanie aktywny nastolatek około 2800 kcal/24 h – to więcej niż normy kaloryczne zalecane dla dorosłych! Zatem w przypadku wielu nastolatków ścisłe przestrzeganie diety <2000 kcal/24 h może prowadzić do deficytu energetycznego i utraty masy ciała, z drugiej strony zbyt restrykcyjna dieta, podział produktów spożywczych na “dobre=dozwolone” i “złe=niedozwolone” może prowadzić do rozwinięcia zaburzeń odżywiania.

Zaburzenia odżywiania – zagrożenia

Kiedy dziecko z nadwagą przechodzi na dietę, która jest dla niego zbyt restrykcyjna, często dąży do jak największej utraty masy ciała możliwie w najkrótszym czasie, aby po osiągnięciu celu dietetycznego wrócić do dawnych nawyków żywieniowych. Początkowe zwiększenie aktywności fizycznej może się przerodzić w kompulsywne i nadmierne wykonywanie ćwiczeń fizycznych. Zmniejszenie masy ciała u dziecka z nadwagą wiąże się z pochwałami i wzmacniającymi sygnałami od rodziny, przyjaciół czy lekarzy, co może pogłębiać zaangażowanie aktywności prowadzące do dalszego zmniejszenie masy ciała. Następstwem tego może być izolacja społeczna, rozdrażnienie, trudności z koncentracją, zaburzony obraz ciała oraz strach przed ponownym zwiększeniem masy ciała. Wszystko to sprawia, że łatwo można przeoczyć rozwijające się zaburzenia odżywiania u wcześniej otyłego dziecka.

Co sprzyja zaburzeniom odżywiania oraz nadwadze i otyłości

Różne zachowania sprzyjają zarówno zaburzeniom odżywiania, jak i (paradoksalnie) nadwadze i otyłości.

  • stosowanie diet niskokalorycznych – nieprawidłowo zbilansowana dieta niskokaloryczna może prowadzić do niedoborów pokarmowych, szczególnie groźnych dla rozwijającego się organizmu. Paradoksalnie może się wiązać z przyrostem masy ciała – po kilku dniach ograniczania może wystąpić epizod objadania
  • spożywanie posiłków w samotności –  wspólne spożywanie posiłków poprawia jakość diety (większe spożycie owoców, warzyw, produktów zbożowych, bogatych w wapń i błonnik, mniejsze spożycie napojów gazowanych), nawet jeżeli nie zapobiega skutecznie rozwojowi otyłości. Udowodniono, że spożywanie posiłków z rodziną zmniejsza ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania, szczególnie u dziewcząt. Pozytywny wpływ na dietę w okresie młodzieńczym utrzymuje się również w okresie dorosłości.
  • rozmowy o diecie i masie ciała wśród członków rodziny i komentarze rodziców – komentarze na temat wagi i wyborów dietetycznych, nawet wypowiadane w dobrych intencjach,mogą zostać negatywnie odebrane przez nastolatka. Należy ich zatem unikać korzystne jest natomiast neutralne omawianie zasad zdrowego żywienia oraz ćwiczeń fizycznych dla zachowania odpowiedniej sprawności. Sprzyja to też zadowoleniu z obrazu własnego ciała u młodzieży.
  • dokuczanie i wyśmiewanie z powodu masy ciała – dotyczy nawet 30-40% młodzieży z nadwagą i może wywoływać zachowania skrajne, takie jak napadowe objadanie się lub zaburzenia odżywiania

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj aby dodac komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nas!